tisdag 11 februari 2014

slöjd.

Syslöjd.
Jag har valt att göra en tjockiströja, på armbågarna ska jag ha bruna " armbågslappar. Den ska va långarmad och vit. Jag valde att göra tröjan för att jag behöver det hemma, och för det är bekvämt och fint.  Jag har sett en liknande tröja i en affär som var super snygg, men jag ändrade den lite. Den som var i affären var vit, men jag ville ha den i svart! Så jag satte min egna prägel på den så den blev mer min stil.

Här är mina skisser.






















Jag valde mellan dessa som är här över. Men jag kom sedan på att jag redan har massor utav pyjamasshorts, och massor utav t-shirts. Så jag valde den tjocktröjan som är överst. Jag älskar dessa tröjor för dom är både fina och användbara, dom kan man ha på sig vart man än ska.  Sedan testade jag att måla dom tröjorna i olika färger
 Men det blev inte så bra, så jag valde att göra den i svart som jag ritade från första början.
















9. o 10.  Vi fick inte rita våra egan ritningar, utan dom fick vi i påsar. Där fanns det olika linjer på vilken storlek man skulle ha. Jag tog den " svarta" linjen som står för storlek 36.

11. Dessa slags tröjor tycker jag är bra för alla människor, för att vilken kropp eller personlighet man än har så passar dom alla. Man kan ha denna slags tröja året om eftersom den inte är för kall och inte för varm. Men kankse inte på stranden med en svart tröja...
Matrialet jag har valt är svart och gjort av bomull. Jag vill ha färgen svart för att rymden är så mörk och kall, så då passar den färgen bra.

12. Jag tycker jag har valt att ta bomull för att jag tycker det är ett så skönt material, det sticks inte så mycket som tex ull. När man har matrialet bomull så ska man tvätta det i 40 grader. Inte varmare för då kan det krympa i tvätten.

13. Tyvärr har jag inte kunnat testa min tröja än för den är inte klar, men så fort den är det så ska jag lägga ut en bild!

14. Mitt plagg blev ganska bra. Men en arm ram försvann, jag la den i skåpet och sen nästa vecka va den borta. Så jag fick göra en ny, men det gick bra ändå.

15. Jag tror att min tröja kommer att se bra ut och vara användbar. Detta är som sagt en modern modell och det är alltid kul att ha moderna kläder. Den kommer även hålla länge eftersom vi är noga här hemma med tvätten och då kommer den inte krympa.

Träslöjd. 


1. Det har jag gjort.

Jag har valt att göra en hylla. Vi fick välja mellan en hylla eller en låda. Jag tog hyllan eftersom jag tror man har mer nytta för den på sitt rum, eftersom man an ställa saker på den.  Jag ska ha en bild med en halvmåne som bakgrund i hyllan, detta kallas fanerer.  Jag valde att ta en halvmåne som fanee för jag tycker den är så fin. Halvmånen har även en anknytning till temat som vi har, rymden.

Här är min ritning.















På bredden är den 20 cm på bredden, för jag ville ha den ganska rejäl så jag skulle få plats med alla smycken. Sen vill jag från början ha den 30 cm lång, men sen tänkte jag att jag skulle kunna ställa nått där uppe så jag gjorde att kanterna blev lite längre så jag kunde ställa saker där uppe med. Så jag gjorde dem 5 cm längre , alltså 35 cm längre.


11.  Jag tycker att denna hyllan är praktisk men även fin, och den passa i alla rum eftersom den är lackad. Då kan man ha den till vilken vägg/tapet som helst. Träet som jag har är "     ", och den har en halvmåne som bakgrund.











Den kommer se ut så här.

12. Jag har valt att göra en halvmåne för att jag har tyckt om halvmånen sen jag va liten, har alltid beundrat den för den är så vacker,  och undrat hur långt boprt den verkligen är. Så den har en personlig känsla för mig, det är därför som jag ville ha den.

13.

14. Jag tycker min hylla blev bra, arbetet gick bra ända fram till min intersia förvamm, så jag fick göra en ny. Men de gick bra eftersom det bara tog en lektion för mign att göra den igen. Sedan gick arbetet bra.

15. Jag tycker min hylla blev bra, den är spikrak och den fint lackad. Den passar även bra på min vägg i mitt rum för den är vit, så jag kan

1 kommentar:

  1. Alva din planering på textilslöjden ligger just nu på en enkel nivå, du kan utveckla genom att lägga mer tid på att måla din formgivning så det blir riktigt snyggt. Du kan också komplettera med tygprover och bilder på inspiration från internet mm. Har du funderat på hur du ska koppla ditt arbete till temat? Finns inget om det nu. Blanda inte textil och trä, såg att det låg en ritning till träslöjden här, sätt rätt etikett på den så Thomas hittar den.

    SvaraRadera