onsdag 5 februari 2014

Åkulla.


På utflykten till Åkulla ska jag ha flera lager med kläder, för att jag inte ska frysa. Först ska jag ha på mig ett underställ som är gjort av ull. Jag valde just ull för att det inte suger åt sig mycket fukt, till skillnad från bomull. Detta håller mig varm dessutom. Nästa lager som jag ska använda är en fleecekofta. Detta använder jag för att hålla värmen mellan lagerna. Om det skulle bli för varmt och jag har värme som inte behövs, så kan jag öppna min fleecekofta eller ta av mig den. Sista plagget som jag ska ha på mig har jag inte valt mellan än. Jag väljer mellan en dunjacka som jag ska ha om det är minusgrader. För om det är minusgrader så står dunjackan i mot kylan och snön. Men om det är plusgrader på tisdag så ska jag ha en skidjacka. Den står i mot vatten och vind riktigt bra.

På benen skall jag ha ett underställ med ull, för att hålla värmen. Över de ska jag ha mina Adidas byxor som är gjorda av Climacool, för dom är smidiga att röra sig i. På fötterna ska jag ha ett par vanliga sockar och raggsockar som är gjorda av bomull. Jag vet att bomull inte är det bästa alternativet, eftersom det kan suga åt sig fukt. Men jag tycker att det är viktigare att man håller värmen. Om det skulle läcka in så har jag med mig extra sockar. Jag ska även ha varmfodrade vinterskor av läder.

Igår tycker jag att det var en bra och rolig dag. För jag frös inte. Jag tycker att jag valde rätt kläder att ta på mig, för jag blev inte blöt på fötterna eller på övriga kroppen. Dock så blev jag varm för att det inte va många minusgrader alls. Så när jag åkte skidor och blev varm så tog jag av mig min fleecekofta, för att släppa ut luft. Jag hade inte behövt ha min fleece när jag åkte över huvudtaget, bara när jag satt still. Jag hade dessutom kunnat ta med lite mer dricka, man blir riktigt törstig när man svettas och anstränger sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar