onsdag 5 februari 2014

Himmel och jord.

Vi har kollar på en film som heter " Himmel och Jord". Den handlade om var religion var för något.

Filmen började med att dom visade alla länder på en skala på hur många invånare som var troende. Sverige var sist, dem som tror mins på någon gud eller religion. Sedan visade dom ett land som va en utav dom mest troenede. Det var indien. Där var det en sekt som trodde på en dam. Dom trodde att hon var dotter till dödsgudinnan. Att hon hade övernaturliga krafter. Damen var väldigt vis.

Sedan visade dom att det finns olika grupper, och att människan är bättre när dom är tillsammans. Dom sa att det är roligare och bättre tex när man står i klacken och hejar på laget tillsammans. Än när man sitter hemma i soffan själv och kollar. Det är riktigt likt religion, att det funkar bättre när man ber tilsammans med folk än när man ber ensam. 


Jag tycker att det är pinsamt för det är så lite som är relligösa här i Sverige. Andra människor ifrån andra länder tror säkert att vi i Sverige är egoister. Men jag tror att Sverige har andra slags " grupper " som ger glädje och kärlek. För mig så är det mitt fotbollslag. Vi har spelat tillsammans i 8 år, det är som en familj för mig.

Men jag tror inte att det bara är glädje med att ha olika " grupper". Inte bara i Sverige, utan överallt i världen. För då börjar man konkurrera, grupp mot grupp. Så är det inom religion med! Det kan vara många som konverterar, för att dom anser att en annan religion är bättre än den man är i. Detta kan göra att det blir mindre olika religioner. Jag tror att om många år så kan det vara bara en världsreligion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar