onsdag 12 februari 2014

Om jag hade varit en Buddist eller Hindu.

Jag heter Alva. Jag är kristen, men jag hade gärna velat testa att byta religion någon gång, för att lära mig om hur olika människor har det i olika delar utav världen.

Om jag hade vart hindu hade jag förmodligen bott i Indien. Jag hade vart noga med att be till Brahma, för han är så mäktig.  Jag hade gått till olika tempel och bett. Innan jag skulle dö hade jag velat besöka Ganges, så jag kunde bada av alla mina synder. Jag vill även att min kropp ska krimeras och falla ut i denna flod.

Jag hade haft ett litet tempel hemma i huset. Ett ställe med några urkunder och en bild på vilken gud jag vill be till, kanske Ganesha? Men jag skulle förstå bett till andra gudar med, som Brahman, Vishnu och Shiva. För hinduismen har ju flera gudar, polyteism. Jag hade bett så mycket så jag hade nått mokhsa. För jag hade inte velat att jag skulle återfödas. För hinduerna anser att det finns så mycket lidande i livet.

Men det är riktigt svårt att nå mokhsa. Så då måste man tänka på sin karma, så man kan återfödas som något bra. För mig som hindu hade etik varit viktigt för mig.  Så jag hade försökt att vara så god som möjligt och göra rätt i mitt liv, så jag föds frisk och till något bra i mitt nästa liv.

Men om jag hade vart Hindu hade jag alltid hatat kasten, för att jag tycker det är fel att man ska bli något utan att man får bestämma själv. Jag kanske föds som en Munk när jag kanske hellre vill ha ett eget företag. Då tycker jag att man skall få ha ett eget företag. Inte att någon annan ska bestämma det.

Jag hade också velat hjälpa dom kastlösa. Ge dom pengar och mat. Kanske till och med adoptera ett barn där ifrån. För jag ser inte dom som smutsiga och obetydliga. Mer som bra människor. För dom är ju människor, precis som dom som är med i kasten.

 Men om jag hade konverterat till Buddism hade jag bott någonstans i Asien, kanske i Thailand eller Kina. Jag hade velat åka till ett tempel och träffa en eller flera munkar. Frågat hur det var att leva som en asket. Hut det var att inte känna något behov av att inte vilja ha något. Det låter underbart!  Jag hade bett med dom och fått tips, tips om hur jag ska nå nirvana.

Jag hade varit ständigt orolig över att jag inte skulle nå Nirvana, för jag hade inte velat återfödas. Jag hade inte velat lida i livet. Jag hade försökt att följa den åttafaldiga vägen så gott jag hade kunnat. Försökt bli så vis jag hade kunnat så jag hade kunnat bli upplyst och nå nirvana.

Men det finns olika sortes " buddism ". Mahayana och Threvada. I Mahayana tror man på att det bara är munkar som kan nå nirvana. Men i threvada tror dom att alla kan nå det bara man lägger ner tid på det. Jag hade valt att höra till Threvada för jag hade inte velat va en munk. Men jag hade såklart velat nå Nirvana. Thervada är toppen, man tror på sig själv mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar