onsdag 20 mars 2013

Alla barn i Sverige ska få bra skolmat? Nej skulle inte tror det..

Hej jag är en tjej på 13 år som har en tanke som måste bli hörd. Jag och flera andra på vår skola tycker att skolmaten inte har tillräckligt med näring som våra kroppar behöver. Alla barn ska få äta riktig mat i skolan! Det är också så att dom inte har lagat färdigt maten ibland, vem vill äta okokta potatisar tex?

När jag gick på en annan skola på mellanstadiet så fick vi jätte bra mat, det var alltid med all näring som man behövde.. För just på mellanstadiet så växte man mycket, i alla fall tjejerna. Men nu när jag har kommit upp på högstadiet så är det som att man inte behöver denna näring! Vi här på skolan växer fortfarande och våra hormoner behöver mycket näring för att kunna utvecklas. När man kollar i matsalen på lunchrasten så är det många som inte ens äter någon mat, inte för att det inte är någon näring, det är för att det är bruna potatisar, gammal fisk, hårt ris osv.. Ärligt talat? Man kan inte äta något sådant. Förra veckan i skolan tog maten till och med slut på grund utav att dom inte hade lagat tillräckligt med mat.

Detta tycker inte jag är okej! Jag tycker att vi måste ta upp det här någonstans. Eleverna kan få vara med på något möte och berätta hur dom känner med maten så dom förstår att det inte är bra mat här. Eleverna går hungriga hela dagarna för dom inte kan äta maten i skolan. När jag kommer hem från skolan äter jag.. Inte när jag är i skolan! Hoppas någon ser detta och kan hjälpa till!

Alva Håkansson.
Falkenberg.
2013, 20/3 .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar