onsdag 4 mars 2015

Scientologi.

Scientologi bildades år 1952 utav L. Ron Hubbard. Denna grypp skapades i USA. Denna religionen handlar mycket om hur människor ska behandla varandra, om enetik. Man tror att alla människor är goda, att ingen människa är rent ond eller förlorad åt dåliga saker. Det var detta som drev Hubbard att skapa religionen, för att han ville lära sig mer om hur människan fungerade, och hur man kan hjälpa folk att göra den rätta saken.

Inom Sceientologi tror man att man lever vidare i en annan människokropp. Man tror även att man har levt flera liv innan detta, L. Ron Hubbard sägs ha kommit ihåg saker ifrån sitt förra l ov när han begravde en skatt.

Inom Scientologin säger man att man vill hjälpa folk att må bättre i själen, med hjälp utav olika metoder som ska få en människa att må bättre. Därför har religionen skapat olika etik kurser.  Dock har detta gjort att religionen har fått mycket kritik eftersom man måste betala för dessa kurser. Detta kostar runt 75 000 kronor per år. Dom pratar med folk en och en och ger vägledning. Dom erbjuder ett tränings plats för att man ska må bra fysiskt, och därefter bastu så att man kan få svettas ut droger eller sprit om man nu har vart närvarande med detta. Man blir även filmad under processen så att man ska kunna se skillnader, alltså framsteg. Men just därför måste man vara beredd på att dessa videoklipp kan spridas ifall du skulle lämna religionen. Detta har hänt förr enligt före detta medlemmar.

L. Ron Hubbard har en teori om hur man ska må bättre, denna metoden använder han i scientologin, den kallas dianetik. L. Ron Hubbard tror att dianetik kan bota en krossad själ. Han säger att en dålig själv kan ta över kroppen och att det inte är kroppens del att man gör som man gör.

Eget resonemang : 
Jag tycker att detta är en riktig speciell religion som har många fördelar men nästan mer nackdelar. En fördel med denna religionen är att man tror något gott i alla människor, hur förstörd eller ond man än kan vara, eftersom dom tror på att skälen är en gåva ifrån ovan som ät ren och fin. Och det tycker jag är fint att många människor kan tro. Dom använder sig mycket utav enetik med, det har man mycket i Kristendomen med, som do tio budorden. Jag är kristen, just därför känner jag en positiv känsla i mellan religionerna på detta sätt.

Denna religionen är väldigt speciell, jag tycker att den har många dåliga och annorlunda metoder. En nackdel med denna religionen är att man måste betala för att få ta kurser för att man ska må bättre. Jag tycker att dessa ska vara gratis eller billigare. För dessa summor går upp mot 75 000 per år, vilket jag tycker är alldeles för mycket, behandling mot dålig psykisk hälsa ska behandlas med kärlek och tro, inte utav pengar. Detta leder till att bara dom rika kan ha råd med denna behandlingen, och dom fattiga får inte detta. Och om man nu vill hjälpa allihopa så ska alla få ha samma rättigheter till hjälp, fattig eller rik.

Om jag ska vara ärlig så tycker denna religionen är jätte konstig, det känns som att det är mycket snack och lite verkstad. Dom snackar mycket om att dessa kurser får en att må bättre, men sanningen är att det inte finns några bevis på att dom hjälper, men ändå är dessa behandlingar såpass dyra. Det känns som att denna religion bara vill tjäna pengar. Det tycker jag bara är helt galet.

Ska man inte kunna må bra på andra sätt? Kanske genom vänner, familj och andra nära. Om jag skulle vart i en jobbig position så skulle jag absolut inte vända mig till denna religionen. Jag förstår att man vända sig till Gud eller något  annat religöst, men då tycker jag man ska vända sig till en utav dom stora världsreligionerna. För där " rånar " man inte några personer på det sättet. Jag vet att i kristna kyrkan kan man alltid söka råd och hjälp utav prästen. Det är i alla fall vad jag har lärt mig under min konfirmations undervisning.

http://www.scientologi.se

Detta är sceintologins egna hemsida där det står fakta om religionen. Dock tror jag bara att den är ganska ytlig, att den bara står bra saker på denna sidan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi
Denna sidan har jag använt mig ganska mycket. Jag har självklart jämfört med andra källor eftersom vem som helst kan skriva på denna sidan. Då har jag använt mig utav : http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/nyreligiosa-rorelser/scientologi och http://www.scientologi.nu och http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/scientologi .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar