fredag 6 mars 2015

bokuppgifter.

Vem passar den här boken för? Vem tycker du ska läsa den här boken?
Denna boken är ganska bred för läsare tycker jag, alltså att många olika personer kan läsa den. Det är en bra beskrivning på hur det var i miljön kring andra världskriget, vilket lockar många läsare eftersom dom själva inte vart med under denna tid. Det är även många unga som har gamla släktingar som har vart med i andra världskriget som kan bli lockade till denna berättelse.
Denna berättelser passar till ungdomar och vuxna. Boken är alldeles för svårläst och hemsk för att barn ska kunna läsa boken.

Hade berättelsen blivit annorlunda om handlingen utspelat sig i en annan tid? 
Hela berättelsen utspelar sig under andra världskriget där en pojke lär känna en judisk pojke i ett koncentrationsläger. Om detta hade utspelat sig under en annan tid så hade hela historien vart annorlunda. Bruno hade bott kvar i Berlin och sprungit runt med sina kompisar på Berlins gator, han hade inte behövt flytta ut på landet vid ett koncentrationsläger och han hade aldrig träffat Shmuel.

Beskriv boken med en mening.
En hemsk berättelse under andra världskriget om en nioårig pojke.

Vem i boken skulle du vilja ha som vän? Varför?
Jag skulle vilja ha Brunos mamma som min vän. Brunos mamma är en ordentlig kvinna med en god vilja. Mamman förstår under bokens gång att koncentrationslägren är fel och att elimineringen är fel. Hon säger även detta till sin man, vilket jag tycker är väldigt modigt och starkt utav mamman. Om jag hade vart Bruno hade jag vart riktigt glad att jag hade haft en stark mamma med sig under denna tiden. Självklart kan man förstå att det är svårt för en kvinna att stå upp i mot sin mans vilja och gå in egen väg, men till slut gjorde hon det, och det är en sak som man ofta glömmer när man läser boken.

Var det någon person i boken som du inte tyckte om? Vem och varför? 
Självklart så tyckte jag inte om Hitler, men det är en självklarhet. Men Hitler hade inte vart någon utan sitt folk som jobbade för honom, som Brunos pappa. Jag förstår att det inte är enkelt att säga i mot när man tycker att något är fel, men hur skulle man kunna jobba med att döda andra människor? Och bygga en fabrik som dödar människor? Jag tycker att Brunos pappa skulle hoppa av sitt jobb och sluta med det även om han blir dödad. För bättre att man är död själv än att behöva bli tvingad att döda andra oskyldiga människor. Men självklart så är många människor själviska och tänker inte på samma sätt. Vilket är synd, för om dom hade tänkt rätt så hade förmodligen judarna vart fler idag.

Om du fick träffa författaren till boken, vad skulle du då fråga honom eller henne?
Författaren säger att det är bara dom som har varit med om detta som kan förklara hur det egentlugen var under denna tid. Men författaren ( John Boyne ) förklarar denna tiden jätte bra. Hur kan det vara så? Kanske är det att någon gammal släkting som levde under denna tiden, som har förklarat för han. Eller så har han läst i massa dagbböcker ifrån andra världskriget och mellankrigstiden. Jag vill veta var han fick sin fakta och inspiration ifrån.  

Vad tycker du om bokens titel? Vad får man reda på? Blir man lockad? Hur ser den ut? Passar den till omslagsillustrationen? 
Jag tycker att bokens titel är mystisk, men ändå på något sätt förklarande. Man får reda på att det kommer handla om en pojke, eller ha med en pojke att göra. Man får även reda på att det har nått med ett fängelse att göra. Detta tycker jag gör att berättelsen blir spännande. Eftersom att en pojke skulle ju aldrig kunna vara i ett fängelse? I våran tid i alla fall.
Titeln passar väldigt bra till omslaget, eftersom omslaget visar en bild på en fängelsetröja, som även liknar en pyjamas.

Varför ska man läsa den här boken? Ge två argument. 
Jag tycker att man ska läsa denna boken eftersom man får en bättre uppfattning om hur det var under andra världskriget och mellankrigstiden. Man förstår att det inte bara var dom som var med i kriget som påverkades, utan även alla andra som barn, kvinnor och pensionärer. Jag tycker även att man ska läsa denna boken för det är en bra handling, en sorglig och lärorik bok. Jag kände att jag mådde lte bättre utav att läsa denna boken eftersom man förstår att andra har haft det mycket sämre.

Vad får man reda på av baksidestexten? 
Man får reda på att Bruno är tvungen att lämna Berlin och flytta till ett hus som han absolut inte tyckte om eftersom det inte fanns några kompisar där. Tills han hittar sin blivande kompis Schmuel

Är denna boken bra för barn? 
Jag skulle inte rekomendera denna boken för bra eftersom den har många hemska texter och ganska svårt språk. Denna boken är mer för vuxna och ungdomar.
 Hur slutar boken? 
Boken slutar med att Bruno dör när han ska hjälpa Scmuel att rädda sin pappa ifrån koncentrationslägret, där dom 2 pojkarna dras in i en gaskammare.

Disskusions uppgifter :
Hade du räddat Scmules pappa även om du visste om situationen om koncentrationslägret?
Hur skulle du gjort om du vart i ett koncentrationsläger?
Hur torrt du det var att leva på denna tiden?
Vad hade du gjort med dina barn om du tvingades flytta nära ett koncentrationsläger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar