tisdag 17 mars 2015

Besök från Islam och Kristendomen.

Jag tycker att detta besöket var mycket lärorikt och intressant. Jag fick reda på mer om dessa två religioner på djupet, speciellt inom Islam. Jag visste inte så mycket om Islam innan detta besökt, självklart så visste jag dom allra viktigaste punkterna, som att man inte äter griskött osv. Men inte detaljer som att det är Allah som har skapat kroppen och att människan inte har någon rätt till att skada människokroppen. Jag tycker även att det var bra att båda religionerna fick svara på samma fråga, för då såg man skillnaderna och likheterna mellan religionerna. Det uppstod en skillnad när vi börja prata om abort. Prästen som var här sa att hon inte tycker att man ska använda abort som ett preventivmedel, men hon sa även att abort är tillåtet ifall kvinnan som bär på barnet har kloka anledningar till det, som om kvinnan har blivit våldtagen, dålig ekonomi eller liknande. Nått som inte skulle vart bra för barnet eller föräldrarna. Men Islam höll inte med om detta, dom ansåg att ett foster är ett liv,och att ta bort detta liv är samma sak som mord, så Islam sa att det är förbjudet med abort. Men dom hade ett undantag, om barnet skapades under ett krig, och det var en våldtäkt eller liknande så kunde man få göra abort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar