fredag 8 februari 2013

Bokuppgift v.6


I min bok som jag läser nu är jag på sidan 187. Just nu handlar det om att Ida, Terese och Susanne har en tjejkväll. Dom hittar ett fotografi på Sandor som han har skickat till henne. Dom tycker han ser snygg ut. Några minuter senare ringer det på dörren och det är Sandor som kommer. Detta är första gången dom ses. Ida kommer ner och blir förvånad. Dom pratar en stund. Sen kommer Susanne och Terese ner, dom håller på att skrika ” vilken snygging! Han var la inte så unken Ida?! ” Dom två tjejerna är helt fixerade utav utseendet. Dom skulle aldrig tyckt om han om han inte såg bra ut. Hur snäll han en va så skulle dom inte tycka om han om han inte såg bra ut. Det tycker jag inte är okej! Det finns ingen som kan hjälpa hur dom ser ut!
Artikel
Utseendefixering är någonting inte allt för ovanligt hos ungdomar idag. Främst är det unga flickor i tonåren som fallit för detta och blivit ständigt beroende av hur deras hår ligger eller om deras läppstift fortfarande är synligt – ni förstår sammanhanget. Att vara utseendefixerad är i grund och botten ingenting enkelt. Att ständigt känna att man måste gå och kolla hur man ser ut i spegeln eller att konstant bära runt på en fem kilo tung väska fylld med huvudsakligen smink och andra tillbehör som kan tänkas behövas är heller ingenting enkelt.            http://www.inz.se/utseendefixering/

Jag valde denna artikeln för att den passar så bra till boken. Terese och Susanne är sådana typiska tjejer som bara bryr sig om utseendet. Dom nämner att utseendefixering är vanligast hos unga flickor och de stämmer. Dom skall alltid kommentera killar på hur dom ser ut, det gör dom även ofta i boken. Jag valde den för att den är sann och att den passar till boken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar