onsdag 2 oktober 2013

Efter 30 långa år...

Äntligen har  Usa och Irans president pratat med varann! Efter 30 långa år åkte Hassan Rouhan till New York, sedan ringde han Barak Obama och sa , "jag lämnar inte staden förrän jag träffat dig". Samtalet när dom träffades pratade dom om Irans kärnprogram. Dom kom även överens om att dom skulle skaka hand på presskomferanten, men allt var inte förlåtit än. Andlednigen till att dom inte pratat med varann är enligt ryktet ifrån Iran - Irak kriget. För att USA hjälpte både Iran och Irak. Att Iran fortfarande ser dom som förädare.


När jag läser detta ställer jag mig själv frågan. Varför kommer Hassan Rouhan just nu? Varför kom inte Iran tidigare? Båda länderna är förmodligen ute efter nått som dom kan ha nytta över. Från Irans sida tror jag att dom ser USA som ett väldigt mäktigt och rikt land. Just därför skulle dom säker villja ha dom som bundsförvanter och kunna få goda råd om vad man ska gör med saker och ting. Ifrån USAs håll tror jag de har med att göra med kriget i Syrien. Dom försöker bomba Syrien. Det skulle säkert blivit mycket värre om Iran skulle lägga sig i där. För det är Syriens grannland nästan. SÅ dom kan nog ha väldigt stor nytta utav varann. Men båda presidenterna måste vara försiktiga, för dom kan få folket imot sig när de gäller detta. Speciellt Iran, för det folket är inte så glada över att deras pressident är kompis med USA. Med tanke på att den presidenten är ny också. Då kanske folket tänker " vad har vi för president som är vän med USA? " så han måste vara försiktig. USA också, för folket tycker inte heller om Iran, och det är förmodligen för att Iran inte tycker om dom. Så både Obama och Rouhan måste vara försiktiga.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Iran%E2%80%93Irak-kriget
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-24304088
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17559676.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar