fredag 17 maj 2013

17 maj, Norges nationaldag... eller Sveriges?

Idag den 17 maj är det Norges nationals dag. Detta bestämdes år 1814 i Norge. Men just 1814 fick inte Norge bestämma riktigt själva hur dom skulle bestämma över landet. För då kom Sverige med ett förslag till att dom skulle göra en union med dom båda länderna. Nu säger dom att dom inte riktigt ville slå ihop med Sverige, på grund av att dom ville vara ett eget land. Men dom bestämde då att dom skulle slå ihop länderna. Men under denna tiden så tog Sverige makten över båda länderna, dom bestämde mer. Och tillslut år 1905 så gjorde Norge uppror och splittra sig ifrån Sverige. Det är därför Norge firar sin nationaldag så mycket och stort. För att dom är ett eget land nu, och inte hör till Sverige längre.

Även om jag tycker om Sverige riktigt mycket för det är mitt land, så tycker jag att Norge gjorde rätt med att dom gjorde ett uppror och splittrades ifrån Sverige.  För om inte Norge skulle få ha lika mycket makt som Sverige så är det väldigt orättvist. För det hade lika mycket rätt till lika mycket makt, båda två. En sak som jag tänkte på var att vi i Sverige inte firar våran nationaldag like mycket som Norge gör. Men sedan kom jag på att dom firar för att dom blivit ett fritt land... Men Sverige har alltid varit ett fritt land, så varför fira något sådant? Dom har alltid haft mest makt och har alltid varit självständigt. Detta tycker jag att vi svenskar ska vara stolta över. En ska som jag tänkte på mellan dom här länderna är att Norge och Sverige har alltid konkurrerat inom skidåkningen och skidskyttninen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar