måndag 16 september 2013

Franska revolutionen.

Filmen som vi kollade på handlade om upproret i Frankrike. Den handlade om att det franska folket ville döda kungen, dem ville inte ha monarki. Därför gjorde dom en revolution.

Dom ville även skaffa mer rättigheter till dom fattiga. T.e.x att dom fattiga skulle kunna ha råd med bröd. Kungen kunde även ge dom rika privilegier, massor utav fördelar i handel och rättigheter. Senare fick Frankrike en republik, alltså president.
I filmen pratade han även om Politiska grupper, på den högra sidan vill dom ta i tu med saker med våld. Dom vill halshugga kungen och göra stora uppror. Till skillnad från den vänstra sidan, där vill dom att dom ska göra både och. Dom vill inte att man ska döda kungen, men dom vill minska hans rättigheter. Och göra lite som folket vill.

Eget resonemang. 

 Uppropet i Frankrike tycker jag var ganska självklart. För dom som gjorde uppror ( folket ) hade rätt till att göra det. Folket hade en Ideologi om samhället. För kungen gjorde inte det bra för dom som inte hade så mycket pengar, utan bara för själv dom som var rika.. Folket fick inte vara med och bestämma vem som skulle härska över dom. För dom hade en diktatur, jag hade tyckt de skulle vart bättre med demokrati. Det tycker jag är viktigt. Alla är lika mycket värda, fattiga eller rika.
Med dom Politiska grupperna tycker jag att båda grupperna har rätt. Den vänstra sidan gör rätt eftersom dom har rätt till att säga sin åsikt. Men jag tycker ändå inte att man ska ta saken med våld.  Dom borde få igenom sin vilja om hela folket går och protesterar istället för att gå och bomba kungahuset. Alltså om man tar saken med ord istället för våld. Det hade jag tyckte vart bättre.
Den högra sidan tar det lite lugnt. Dom vill bara minska kungens rättigheter, men dom vill fortfarande ha en kung som bestämmer. Men det tror jag inte är så bra, för en kung är som en diktatur. Men jag tror att det hade vart bättre om dem hade demokrati.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar