måndag 23 september 2013

Den Amerikanska revolutionen.

Den Amerikanska revolutionen började år 1775 och pågick till år 1783.  Frankrike, Spanien och Storbritannien hade skapat olika kolonier i nuvarande Amerika. Men mellan Frankrikes och Storbritaniens var det mycket krig. Till slut vann Storbritannien kriget mot Frankrike, men när krig är slut så brukar den segrade bli väldigt fattig efteråt. Det blev även Storbritannien, så då krävde dom att deras stater i Amerika skulle betala skatt till Storbritannien. Men folket vägrade att betala denna skatten, för dom kände att det var för långt bort. Och om dom skulle betala denna skatt skulle dom inte få bestämma hur landet skulle styras. Så dom vägrade. Efter ett tag så började det komma in Indianer och Amerikaner i dessa Brittiska kolonier. När dom hade vägrat att betala skatt så sa Storbritannien att dem skulle betala för deras te istället. Men det ville inte de heller, så dem hällde ut allt te i havet och klädde ut sig till indianer, detta kallas The boston Tea party. Det fanns en man som hjälpte till i dom Amerikanska kolonierna, som även blev USAs första president senare i tiden-  George Washington. Det slutade med att kolonierna blev ett eget land till USA. Där George Washington var president. USAS första president.

Dom Franskarna som hade flytt upp till Canada efter det 7 åriga kriget hade en riktigt bra ideologi, det var republik. Senare när kolonierna bröts av från Storbritannien helt så hade dom hela 13 kolonier. Så det var då dem tog Franskarnas ide, dom fick en president och skapade USA. Den 4 Juli,  det är fortfarande Usas nationaldag.

Jag tycker att det är imponerade att ett litet land som Storbritannien kan ha en sådan stor makt över många kolonier, dem var det mäktigaste landet i hela världen. Det 7 åriga kriget är jag verkligen imponerad av, för Storbritannien var inte bara ett litet land, utan även en liten koloni. Trots detta så vinner dom över Frankrike, det är riktigt imponerande!  Så jag är imponerad utav Gerorg den lll arbete under det 7 årliga kriget.

Men jag kan även förstå den kolonien som låg i Amerika, jag förstår dom om att dom inte ville betala skatt. För dom hade ju inte någon röst om samhället? Varför skulle dom slösa pengar på det? Nej, dom gjorde verkligen rätt. Det här med att dom skulle betala för sitt te, det är så löjligt. Det är bara en ursäkt för dom vill ha pengar.

Om jag vore Gerog ( Storbritanniens kung ) skulle jag ge upp hoppet efter att dom inte ville betala skatt, skulle inte tagit upp om te-skatten. För om dom inte skulle betala vanlig skatt skulle dom nog inte heller betala te skatt. Eller så skulle jag låta dom få vara med och bestämma lite. Jag hade ju självklart inte gjort demokrati, för då hade dom röstat bort mig från tronen. Men jag hade vart lite givmild med rättigheterna för alla. Fattiga eller rika. Alla skulle få sin röst hörd.

Jag hade tyckt att det hade vart bättre om alla länder i USA gick ihop direkt och gjorde uppror mot Storbritannien. För då hade dom inte behövt hälla ut allt te och vara arga. Dom sköter sig själva borta i Amerika och dom i Storbritannien sköter sig själva. Då hade inte dom behövt vara arga på varann, för dom kommer ju trotts allt från samma land. Om jag vore en ifrån den Brittiska kolonien i Amerika skulle jag gjort samma sak, jag skulle aldrig slänga pengar på nått som jag inte kan förändra på. Skulle även aldrig skicka mitt te tillbaka, The Boston Tea Party var en utmärkt idé.


http://www.ne.se/enkel/nordamerikanska-frihetskriget
http://www.so-rummet.se/content/amerikanska-revolutionen-orsaker-och-foljder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar