onsdag 17 april 2013

Gramatik övningar.


  • 1 Skriv tre korta meningar. Varje mening skall innehåll minst ett predikat och ett subjekt
  • Jag älskar verkligen att sjunga! 
  • Jag tycker inte om när jag trampar snett med mina högklackade skor. 
  • Jag blev nästan tårögd när min sträng på min gitarr gick av. 
  • 2 Skriv tre korta meningar. Varje mening skall innehålla minst ett predikat, ett subjekt och ett objekt
  • Jag älskar att vara med i sångtävlingar med gjenita, vi vann en pokal en gång
  • När jag kämpade för min kille så vann jag hans hjärta.
  • Jag gick till stan med mamma och köpte en gitarrsträng. 
3.
  •  Oskar har vunnit en bil. 
  • Oscar- Subjekt,  Vunnit- Predikat,  Bil- Objekt. 
4. 
  • Lisas pojkvän heter Kalle
  • Lisas- Attribut, Pojkvän- Subjekt, - heter- Predikat,- Kalle- Predikatsfyllnad
5.  Oskars syster har gift sig. 
       A         S          P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar